NL / FR

Hoeveel liter water moet je per dag drinken?

Terug

5 tips voor een goede hydratatie

Ons lichaam bestaat voor meer dan 60% uit water (zelfs 75% bij baby’s). Dagelijks voldoende water drinken is dan ook essentieel voor onze gezondheid. Afhankelijk van onze leeftijd, onze activiteiten, het weer … kan onze behoefte aan water erg verschillen. Om uitdroging te voorkomen volstaat het niet om gewoon veel te drinken, je moet vooral voldoende en regelmatig water drinken. Omdat water ons vochtgehalte het meest op peil houdt, geven we je graag 5 tips om je elke dag als een vis in het water te voelen.

1. Veel water drinken, hoeveel is dat dan?

Kijk gewoon even naar een grote fles water en je weet meteen hoeveel water je per dag moet drinken: 1,5 liter is het aanbevolen minimum voor een jongvolwassene. Tel daarbij makkelijk 1 liter water extra wanneer het warm is of wanneer je gaat sporten. Ideaal drink je best kleine hoeveelheden gespreid over de hele dag zodat je beetje bij beetje aanvult wat je verbruikt. Je hoort vaak zeggen dat je moet drinken vóór je dorst hebt. Het dorstgevoel werkt immers als het knipperlichtje van je lichaam dat oplicht wanneer het eigenlijk al een beetje te laat is, want dan is er al een klein tekort. We verliezen elke dag ongeveer 2,5 liter water. 1 liter kunnen we uit voeding (fruit, groenten …) halen en de ontbrekende 1,5 liter moeten we dus dagelijks aanvullen door te drinken.

2. Drinken bij het eten

Drinken is uiteraard altijd goed. Toch hydrateert drinken met een lege maag minder dan wanneer we drinken bij het eten. Water drinken tijdens de maaltijd of er simpelweg een stuk fruit bij eten zorgt ervoor dat ons lichaam het water beter vasthoudt en een grotere hoeveelheid kan opnemen. Zo wordt ons vochtgehalte beter aangevuld. Topatleten bijvoorbeeld eten vaak een banaan terwijl ze water drinken.

3. 8 glazen water en 5 stukken fruit en groenten per dag

Je moet dus 1,5 liter water drinken per dag, dat zijn ongeveer 8 glazen. Houd daarbij rekening met het bekende advies van 5 stukken fruit en groenten per dag, en je vochtgehalte is meteen op peil. De natuur zit gelukkig goed in elkaar. Uitgerekend de fruitsoorten en groenten die geoogst kunnen worden in de warmste seizoenen, bevatten ook de grootste hoeveelheid water: watermeloen, komkommer, meloen, kropsla, tomaten, courgette …

4. Water vóór, na en tijdens de inspanning

Wanneer je sport of een intense lichamelijke inspanning levert, dan verbruik je veel water in korte tijd. Dat kan oplopen tot 1 liter (van de 2,5 liter per dag!) tijdens een normale sportbeurt. Maar om je correct te hydrateren, heeft je lichaam tijd nodig. Bovendien komen de tekenen van dorst pas wanneer we een beetje gedehydrateerd zijn. Daardoor werken je spieren minder efficiënt, kan je hoofdpijn krijgen en zelfs flauwvallen (hitteberoerte of zonnesteek). De truc is om de momenten waarop je drinkt af te stemmen op de fasen van je sportbeurt. Je drinkt een beetje net voor de opwarming, een beetje (of een beetje veel, afhankelijk van de intensiteit) tijdens het sporten en een beetje tijdens het stretchen (ja, je moet stretchen ;-). Je zal je achteraf minder ‘leeg’ voelen.

5. Hydrateert water het best?

Om je lichaam goed te hydrateren en je lichaamsreserves aan te vullen, is water van nature de drank die het vochtgehalte het best op peil houdt. Het bevat alle noodzakelijke bestanddelen, en vooral niets dat de opname belemmert. Thee, bijvoorbeeld, kan een goede opname van ijzer, magnesium, calcium en bepaalde vitaminen in de weg staan. Koffie verhoogt de bloedsuikerspiegel en kan tijdens het sporten een suikertekort veroorzaken. Frisdranken leveren suiker, maar hydrateren niet doeltreffend. Alcohol doet zelfs het tegenovergestelde: het droogt uit. Nu je dit weet, mag dit uiteraard geen reden zijn om deze dranken te schrappen uit je gezellige momenten.

Onthoud gewoon dat in vergelijking met al deze dranken water het meest hydrateert. Drink dus meer water dan iets anders.

En wil je toch wat meer afwisseling voor je klassieke water, dan kan je kiezen voor de natuurlijk gearomatiseerde waters SPA TOUCH. Ze bevatten geen suiker en geen calorieën. Ideaal om jezelf te rehydrateren met een aantal nieuwe smaken.

Ontdek alle producten van de SPA®-familie

Spa Waters Image

Natuurlijke mineraalwaters

Een geschenk van de natuur

Ontdek
Spa Fruit Image

Limonades

Puur water + puur fruit

Ontdek
Spa Flavour Image

Waters met smaak

Waters met een vleugje smaak

Ontdek