NL / FR

Beter hydrateren

Beter drinken, da’s je genoeg hydrateren. Zo blijf je gezond en bewaar je je fysiologische evenwicht. Omdat een goede hydratatie essentieel is voor de goede werking van ons lichaam.

Terug

Een dehydratatie van amper 2% vermindert de fysieke en mentale prestaties.

Dit zegt veel over hoe belangrijk hydratatie is, of je nu een sporter bent of niet. Water is immers het hoofdbestanddeel van je lichaam (ongeveer 65%) en het bevindt zich echt overal (organen, beenderen, bloed, spieren, enz.).

dehydratatie

Welke invloed heeft hydratatie op onze gezondheid?

1. Werkt in op alle fysiologische processen

Water zorgt voor het evenwicht tussen de vele vloeistoffen in ons lichaam (plasma, bloed, lymfe,...), maar het zorgt ook voor de uitwisseling van voedingsstoffen tussen de celmembranen. Cellen en organen nemen zuurstof op via het bloed en geven CO2 af via de ademhaling. Het is dus heel belangrijk dat het bloedvolume voldoende groot blijft. Zo kan het alle zuurstof vervoeren die het lichaam nodig heeft. En aangezien bloed voor 79% uit water bestaat, beïnvloedt hydratatie het bloedvolume dus rechtstreeks.​

2. Hydratatie houdt het speeksel op peil

Speeksel bestaat voor 90% uit water en helpt bij de absorptie, het transport en de vertering van ingenomen voedsel. Speeksel helpt bij de vertering, want het vergemakkelijkt de opname van voedingsstoffen. Daarom is het zo belangrijk om genoeg speeksel in je mond te hebben.​

3. Houdt je lichaamstemperatuur op 37°

Hetzij door te zweten, als de buitentemperatuur stijgt, hetzij door het produceren van een overvloed aan urine als de temperatuur daalt (het lichaam probeert zoveel mogelijk warmte te sparen door de perifere vaten (handen, voeten, gezicht, enz.) te vernauwen, wat leidt tot de afvoer van water via de urine, om de bloeddruk op peil te houden).​

4. Bewaart de schoonheid van de huid

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam en bestaat voor 70% uit water. Regelmatig drinken is nodig om een goede hydratatie van de huid te verzekeren, wat dan weer een onontbeerlijke voorwaarde is om een mooie huid te hebben.​

Wil je meer weten? Ondekt waarom water goed voor de huid is.

5. Houdt mentale prestaties in stand

Het water in je hersenen (tot 76%) zorgt ervoor dat ze goed kunnen functioneren. Verschillende studies hebben aangetoond dat zelfs matige dehydratatie de alertheid vermindert en gevoelens van vermoeidheid en angst doen toenemen. Concentratie en kortetermijngeheugen kunnen ook aangetast worden bij watertekort. Er is dus een duidelijk klinisch verband tussen uitdroging en cognitieve mechanismen. Grofweg betekent dit dat hoe minder je drinkt, hoe minder efficiënt je bent.​

Hoe herken je dehydratatie? Ondekt hier meer.

6. Houdt fysieke prestaties op peil

Een dehydratatie van amper 2% vermindert de fysieke en mentale prestaties. ​

Als het waterverlies 4% bedraagt, nemen de prestaties sterk af, met vermoeidheid en concentratieproblemen tot gevolg. Die afname evolueert naargelang de omgevingstemperatuur: hoe heter het is, hoe meer de prestaties afnemen.​

Hydratatie is dan ook van het grootste belang om de prestaties tijdens duursporten op peil te houden.​

Meer weten over sport en water ?