NL / FR

SPADEL NV gebruikt cookies op deze site. Met uw toestemming zullen wij ze gebruiken voor de doeleinden zoals uiteengezet in onze Cookieverklaring. Meer informatie vindt u in de Cookieverklaring.

Het belang van water – Mama Baby & Kids – Spa

Het belang van water

Kinderen hebben, in verhouding tot hun lichaamsgewicht, méér water nodig dan volwassenen. Hun lichaam is in volle ontwikkeling en bovendien spelen en bewegen kinderen meer. Maar kinderen ervaren nauwelijks een dorstgevoel. Herinner jij ze geregeld aan
een glaasje water?

Hoeveel water heeft je kind nodig?

Kinderen maken een enorme groei door. Omdat hun lichaam vanaf 1 jaar voor 60% uit water bestaat, draagt water rechtstreeks bij tot de groei ervan. Het is dus cruciaal dat we onze kinderen goed blijven hydrateren. Bovenop het vocht dat ze uit voeding - fruit, soep, groenten, … - halen, hebben ze nood aan water.

Peuters*

Kinderen van 1 tot 3 jaar hebben elke dag 500 ml vocht per dag nodig, naast hun dagelijkse portie melk. Kies bij voorkeur voor mineraalarm, niet-bruisend water.

 

Kleuters**

Kinderen tussen 3 en 6 jaar hebben elke dag minstens 800 ml nodig, zowat 4 glazen water.

 

Kinderen**

Kinderen van 6 tot 12 jaar hebben nood aan 1 liter water per dag, dat zijn 5 glazen van 200 ml.

Tieners

Vanaf 12 jaar hebben kinderen ongeveer evenveel water nodig als een volwassene: 1,5 liter per dag.

  

 

Geen dorst?

Herinner je kinderen geregeld aan een glaasje water. Ze ervaren zelf nauwelijks een dorstgevoel. Pas wanneer hun lichaam de eerste tekenen van uitdroging vertoont, krijgen ze dorst. 

* Bron: Kind & Gezin, www.kindengezin.be
** Bron: www.klasse.be

Tips voor kleine drinkertjes

1. Drink op vaste momenten

Na een sanitaire stop

Handen wassen en een glaasje Spa Reine inschenken! 

In de klas

Water zorgt ervoor dat kinderen alert en geconcentreerd* blijven. Het is dus belangrijk dat ze de hele dag door water kunnen drinken op school. Vraag de leerkracht om vaste drinkmomenten in te bouwen en geef altijd een flesje water mee.

Bij het ontwaken

Drink een groot glas water bij het opstaan om lichaam en geest te verfrissen.

Aan tafel

Water is de perfecte tafelgenoot: gezond, lekker en verfrissend!

Zorg voor een leuk flesje of beker

Drinken uit een Spa Reine-flesje met je foto erop? Zo veel leuker! Of maak online kleurrijke etiketjes met de naam van je kleine schat.

Klik hier

 

2. Zet je water binnen handbereik

Zorg voor een flesje water op je bureau of op andere strategische punten. Zo drink je automatisch meer!

 

3. Neem een groot glas

Wellicht de eenvoudigste tip! Schenk water in een groot glas. Zo hoef je minder snel bij te tanken en drink je uiteindelijk meer.

Print de Drink-O-Meter voor kinderen

Klasse – het maandblad voor ouders en leerkrachten van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs – heeft op haar website een Drink-O-Meter staan: een printklaar blad waarop kinderen kunnen aanduiden hoeveel glaasjes water ze die dag al dronken. 

 

 

 

 

* Meer info. * Minder info.

Water is goed voor je

3 officiële gezondheidsclaims

 De Europese Commissie bevestigt met de onderstaande tekst de kracht van water.

  1. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale regeling van de lichaamstemperatuur

  2. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale fysische functies: coördinatie van bewegingen, mogelijkheid om fysieke activiteiten uit te voeren,…

  3. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale cognitieve functies: vermoeidheid, de concentratie, geheugen, waakzaamheid, visuele nauwkeurigheid,…

Gebaseerd op een dagelijkse consumptie van 2 l per dag.