NL / FR

Moet mijn kind méér drinken wanneer het warm is?

Warm weertje? Zorg voor water! 

Een warme zomer? Vakantieplannen? Een lange autorit voor de boeg? Zorg ervoor dat je kind voldoende water drinkt. Door de hogere temperaturen verliest je kind immers veel vocht en loert het risico op uitdroging om de hoek.

Regelmatig drinken en… plassen 

Wanneer het warm is, verliest je kind vrij veel vocht door te zweten. Geef je kind regelmatig kleine hoeveelheden water te drinken. Zo vul je doorlopend elk vochtverlies aan. Bovendien helpt water je kind om de lichaamstemperatuur beter op peil te houden*.


Op reis? Tips voor onderweg

Reis je met de auto?

  • Regel de temperatuur in de auto niet te hoog en niet te laag. Je kind krijgt het immers snel te warm in de wagen. Let er echter wel op dat het verschil met de buitentemperatuur niet te groot is: maximaal 6 à 7 graden lager. Gewoonlijk is 21 graden een temperatuur die als ‘aangenaam’ ervaren wordt.
  • Plan elke 2 uur een stop en laat je kleintje dan ook telkens wat water drinken. De flesjes SPA® Reine van 50cl zijn ideaal voor onderweg!
  • Laat je kind nooit alleen achter in een stilstaande auto, zelfs niet wanneer die in de schaduw staat.


Reis je met het vliegtuig?

  • De lucht in het vliegtuig is droger dan thuis. Je kind zal wellicht meer willen drinken, soms zelfs twee maal meer dan anders.
  • Bij het opstijgen en landen kan je kind last krijgen van druk op de oortjes. Laat je kleintje even drinken. Slikken helpt om de druk te verminderen.
  • Let wel: in principe mag je maximaal 100 ml vloeistof meenemen in de handbagage. Eens aan boord is er voldoende water verkrijgbaar, al dan niet gratis. Reis je met een baby? Dan wordt een uitzondering gemaakt. Babyvoeding (zowel melk- als potjesvoeding) is toegestaan in de handbagage. Je mag zoveel voeding meenemen als je nodig hebt tijdens de vlucht. Bij de beveiligingscontrole kan men je wel vragen om de voeding te proeven om te bewijzen dat het om babyvoeding gaat.*
Bron: www.brusselsairport.be 

Tips voor op je bestemming

  • Hou je kind zoveel mogelijk uit de zon, en zeker tussen 12 u en 14 u wanneer de zon op haar hoogste punt staat.
  • Koop enkel ongeopende flessen water.
  • Bewaar het water op een koele plek.
  • Bevochtig het gezicht, het lichaam en de ledematen van je kind wanneer het heel warm is. Zo raakt het verhitte lijfje snel z’n warmteoverschot kwijt.
* Meer info. * Minder info.

Water is goed voor je

3 officiële gezondheidsclaims

 De Europese Commissie bevestigt met de onderstaande tekst de kracht van water.

  1. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale regeling van de lichaamstemperatuur
  2. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale fysische functies: coördinatie van bewegingen, mogelijkheid om fysieke activiteiten uit te voeren,…
  3. Water draagt bij tot de instandhouding van de normale cognitieve functies: vermoeidheid, de concentratie, geheugen, waakzaamheid, visuele nauwkeurigheid,…

Gebaseerd op een dagelijkse consumptie van 2 l per dag.